April 12, 2011

penuh seat

Assalamualaikum...
Hi alls, morning...


3hari tak jenguk blog rasa macam lama sangat. Maklumlah balik kampung. Mana sempat nak tengok. Inikan pula nak hupdate. Mimpi ajelah. Tapi, kali ini aku nak cite isu balik. Pulak tu yang naik bas ekspress or kenderaan awam yang lain. Macam aku la. Dari tg malim ke kelate. Memang ambik masa yang lama. Lebih kurang 7-8 jam. Kejung bontot ko. Kalau malam hari ok lagi coz boleh tido. Masa blk hari tu, aku ngan member tapi aku bantai tido je dalam bas. Borak2 kejap je. Mesti member aku boring naik bas ngan aku. Hehehe!!!

Perjalanan dari tg malim ke kelate ok. Macam biasa. Yang aku sakit hati sesangat masa dari kelate ke tg malim. Tempat aku adalah singgahan terakhir. So, bila aku naik semua seat dah penuh. Nak tak nak ko kena duduk je lah seat ko. Kalau nak ikutkan dah berapa kali dah aku kena duduk seat sebelah lelaki. Tapi, kali ni memang HAZABBBB. Ko nak tahu???Ni aku tengah flash back pun menyirap je darah aku. Jantan tu dah la badan besar. Tapi tak de lah gemuk sangat. Seat bas ngan badan dia dan dan je muat. Tapi, still ada terlebih jugak. Yang terlebih tu dah sah sah la masuk aku punya kawasan kan. Aku sampai duduk setengah seat je. Ko bayangkan...
Pastu, tido pulak berdengkur. Satu bas tu dia tarik. Haduih...aku yang pakai earphone pasang volume paling tinggi masih lagi boleh dengar. Yelah, dah duk menyalak tepi telinga aku kan. Ko bayangkan seksa tak aku. Dia sedap-sedap je tido. Bila dia dah tido tangan letak kat atas kepala. Pastu, tangan dia jatuh atas bahu aku. Aku baru je nak lelap. Terkejut la. Aku alihkan badan aku. Tapi, dah tak boleh nak alih dah. Dah memang aku duduk tepi sekali. Ko bayangkan hagin tak aku malam tu. 

Sekarang komuter kan dah asingkan bahagian perempuan dan lelaki. Kenapa tak ada satu arahan dari kerajaan supaya asingkan penumpang lelaki dan perempuan dalam bas ekspres pulak. Aku rasa bas ekspres lagi horror seat dia. Pulak tu sempit je. Perjalanan lama pulak tu. Banyak cara la boleh buat kalau nak buat. Asingkan baris pun dah cukup aku rasa. To those yang pernah naik bas ekspres mesti tau macam mana seat kat dalam tu kan. Alah, yang tak pernah naik pun mesti tau jugak. Jangan nak kata tak tau ye. Ni ha aku bagi contoh la macam mana dalam dia ye. Picture pon google je.


Tak pun, masa penumpang beli tiket bas tu. Si penjual tu boleh gak note siap-siap yang seat ni pompuan ke laki ke. Tapi, confirm la ko kena ramah tamah tanya kan. Cara ni memang akan berkesan untuk yang naik bas sorang-sorang. Kalau yang naik satu keluarga tu tak kisah la korang nak duduk macam mana. Kalau aku ok jer orang tanya tiket untuk siapa, lelaki ke pompuan naik.  Setengah bas tu dia ada seat untuk 1 orang yang macam dalam gambar kat atas tu. Yang duduk sorang2 tu selamat la. Ada setengah bas tu seat dia dua-dua macam side pompuan yang aku buat tu. Yang tu la yang ngerinya kalau duk sebelah lelaki.

Tapi, gambar seat kat atas tu lagi baikkkk dari seat yang aku dapat hari tu. Kalau tengok gambar tu kan yang side perempuan tu kat tengah2 dia kan ada penghalang kan. Ada bendalah ni selamat sikit la kalau duk sebelah lelaki pun. Dah confirm dia tak boleh masuk side kita. Yang aku dapat ni macam seat bas kitaran biasa. Sempit. Badan aku yang comel comel pun muat2 je.

Agak-agaknya kat mana boleh buat aduan kes macam ni ek... bukan apa. Penting wehhh...untuk keselamatan dan keselesaan. Harga mahal tapi semua tak terjamin buat apa. Kosmo bolehhhhh?

Okeh. Itu saja.
Pengadu.

No comments: