July 19, 2012

Miss Nadia punya cerita...

Terasa rajin plak nak menghapdate belog kusam masam ni. Kali ni cerita simple je lah tapi cukup bermakna untuk korang pikir-pikirkan masalah anak muda sekarang yang orang kata bakal mentadbir negara. Kat tempat korang aku tak tau la plak macam mana pesyen peel nya tapi aku rasa benda ni aku boleh ceritakan sebab kadang2 kita sendiri terlepas pandang bila kita tidak mengalami sendiri.




Kawan aku, Nadia nama dia. Dia ni teacher. Dia ajar B.Inggeris untuk form 4 and form 5 dan malangnya kelas yang ujung-ujung tu.

Cerita 1.

Miss Nadia ni bagi setiap student dia satu keratan akhbar dalam B. Inggeris. Semua pelajar diberikan satu kamus (maklumlah dalam kelas dia kadang-kadang tak samapai 10 orang pun yang masuk kelas). 

Miss Nadia  : Ok students, hari ni saya nok awok semua baca keratan akhbar tu pahtu gariskan perkataan yang awak tak tau makna (teacher mengajar guna B. Melayu sebab tersangatlah prihatin dengan ketidakberapapandaian students dia)

Students pun pok pek gedebuk gedebak la buat kerja.

Tiba-tiba...

Pelajar lelaki : Teacher, apa makna perkataan ni. Tak de pun dalam kamus.
Miss Nadia     : Mana? Meh saya tengok.

Pelajar lelaki tu pun tunjuklah perkataan yang dia tak tau maksud tu yang sememangnya tak ada dalam kamus. Terkejut beruk dia. Dah sah-sah la memang tak ada dalam kamus.

Masa dia cerita kat aku story ni aku rasa kesian plak kat dia dapat pelajar yang tersangatlah malang. Macam ni ayat Nadia ni masa dia cerita kat aku.

Nadia : Kak Dilla tau tak dia tunjuk kat saya perkataan 'China'. Ya Allah, frustnya saya kak.

Aku? Memang diam tak terkata apa-apa. 


Cerita 2

Pasal Miss Nadia jugak. Masa ni bengkel menjawab soalan exam. Tengah dia meround dewan tu ada seorang pelajar lelaki (lagi) panggil dia. 

Pelajar lelaki ni tanya kat Nadia..."Teacher, apa makna perkataan 't.h.e' ni? Budak tu siap eja satu-satu huruf. Nadia terlepas cakap. "Emmm...kesiannya awak dah 15tahun hidup tak tau 'the' tu apa.

Aku tak tau la plak apa reaksi pelajar tadi bila Nadia cakap macam tu. Yelah, kita ni manusia biasa. Kadang-kadang tak terkawal emosi bila frust + mungkin penat. Saya katakan frust kat sini bukan sebab frust putus cinta ke hape...tapi kadang-kadang saya sendiri pun frust sebab apa yang kita jangkakan tidak berlaku di realiti. Ya, saya assume semua pelajar lebih-lebih lagi sekolah menengah lebih senang untuk kita didik dan ajar sebab dah 6 tahun mereka di sekolah rendah. Rupa-rupanya masih ada yang sebegini rupa. Itu yang saya katakan tadi 'kadang-kadang kita terlepas pandang'.












No comments: